Κατηγορίες
Νέα Νόησις Εργαστήρι - Εκπαιδευτικά Προγράμματα

Οι Peiramatistas πάνε στο σχολείο 2017-2018

Peiramatistas στα σχολεία για την περίοδο 2017 – 2018
Βιωματικά εργαστήρια φυσικών επιστημών
για την προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία

Γνωρίστε τους Peiramatistas!
Οι Peiramatistas συνεχίζουν για 3η χρονιά το ταξίδι τους στο χώρο της τεχνολογίας, της επιστήμης και των φυσικών φαινομένων. Αποτελούν μία πρόταση από το χώρο της μη-τυπικής εκπαίδευσης που σχεδιάστηκε για να προσφέρει τη χαρά της ανακάλυψης και της δημιουργικότητας μέσα στη σχολική ζωή. Βασικός σκοπός των εργαστηρίων είναι:
• η μύηση των παιδιών στην διαδικασία πειραματικής διερεύνησης των φυσικών φαινομένων
• η βιωματική προσέγγιση της γνώσης για τον κόσμο που μας περιβάλλει
• η έκφραση της φαντασίας και η άσκηση της δημιουργικότητας των παιδιών με αφορμή φυσικά φαινόμενα της καθημερινότητας.

Τα εργαστήρια των Peiramatistas συμπληρώνουν και εμπλουτίζουν το περιβάλλον μάθησης του σχολείου και λειτουργούν είτε ως αφορμή είτε ως κατάληξη μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας στη σχολική καθημερινότητα.

Τα εργαστήρια Peiramatistas περιλαμβάνουν απλά πειράματα με καθημερινά υλικά, έξυπνα παιχνίδια και κατασκευές. Η διαδικασία του εργαστηρίου είναι συμμετοχική, συνεργατική και έντονα βιωματική.

Η ταυτότητα του προγράμματος
Για την περίοδο 2017 – 2018 τα εργαστήρια είναι:
1. Έδαφος: Ορυκτά, Ηφαίστεια & Σεισμοί:
• Οι τεκτονικές πλάκες, σεισμοί και σεισμογράφοι
• Η διαμόρφωση των ηφαιστείων και οι εκρήξεις τους.
• Το έδαφος και ο ορυκτός πλούτος
2. Αυτοκίνηση: ασφάλεια και αειφορία
• Η ανακάλυψη του τροχού
• Η κίνηση με εναλλακτικές πηγές ενέργειας
• Πεζός ή οδηγός κυκλοφορώ με ασφάλεια
3. Η δύναμη του νερού
• Νερό & άνωση, άνωση & ταξίδια.
• Η διαχείριση του νερού, η «δίκαιη κούπα»
• Η δύναμη του νερού, του ατμού και των μορίων του νερού
4. Πύραυλοι και εκτοξεύσεις
• Η βαρύτητα και η ώθηση, μια αιώνια αντίδραση.
• Εκτοξεύσεις με αέρα και «φυσικά καύσιμα»
• Στείλτε ένα μήνυμα ή οργανώστε μια αποστολή στο Διάστημα

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά Νηπιαγωγείου καθώς και σε μαθητές Α΄ έως και Β’ Δημοτικού. Κάθε εργαστήριο αποτελείται από ένα εκπαιδευτικό σενάριο 5-6 δραστηριοτήτων και διαρκεί 100΄ (περίπου δύο διδακτικές ώρες).

Η εφαρμογή του κάθε εργαστηρίου γίνεται από εκπαιδευμένο εμψυχωτή (άτομο με εκπαιδευτική ιδιότητα σχολικής ή προσχολικής εκπαίδευσης) με τη συνεργασία του υπεύθυνου εκπαιδευτικού του τμήματος των μαθητών.

Το κόστος είναι 5€ για κάθε παιδί με την παρουσία εκπαιδευτικού του σχολείου και 5,5€ για κάθε παιδί όταν δεν παρίσταται εκπαιδευτικός του σχολείου.

Επιλέξτε το θέμα που θέλετε και επικοινωνήστε με το ΝΟΗΣΙΣ για να προγραμματίσετε την επίσκεψη των Peiramatistas στο δικό σας σχολείο καθημερινές σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό ή Σαββατοκύριακο σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων.

Το περιεχόμενο των εργαστηρίων «Peiramatistas» παρουσιάστηκε ως καλή πρακτική στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στο 2ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Καινοτομίας «Ξαναφανταζόμαστε το σχολείο» (Reimagining schooling), του Πανεπιστημίου Μακεδονίας τον Οκτώβριο του 2015 στη Θεσσαλονίκη.

Η οργάνωση του περιεχομένου και η εκτέλεση του προγράμματος πραγματοποιείται από την εκπαιδευτική εταιρεία «Γνώση και Εμπειρία».

Κρατήσεις
Μαριάννα Παπανδρέου, τηλ. 2310 – 483000, εσωτερικό 2
Δευτέρα – Παρασκευή, 8.30 – 13.30

Συνοπτική περιγραφή του περιεχομένου των εργαστηρίων
1. Έδαφος: Ορυκτά, Ηφαίστεια & Σεισμοί:
Στο εργαστήριο αυτό ανακαλύπτουμε τα μυστικά που κρύβονται μέσα στο έδαφος. Αναφερόμαστε στις φυσικές διαμορφώσεις του εδάφους, το υπέδαφος και τον ορυκτό πλούτο. Αναπαριστούμε τα γεωλογικά φαινόμενα του σεισμού και του ηφαιστείου.

«Ανάγλυφος χάρτης», κατασκευή με πηλό. Φτιάχνουμε μια ενιαία σύνθεση από πηλό, η οποία αναπαριστά την επιφάνεια του εδάφους. Η ενιαία μακέτα περιλαμβάνει διαμορφώσεις με βουνά, ποτάμια, λίμνες, σπηλιές, νησιά.
«Γεωτρήσεις και ανασκαφές», εργαστήριο έρευνας και παρατήρησης. Τα παιδιά κάνουν κάθετες τομές σε προετοιμασμένο δείγμα εδάφους και με τον μεγεθυντικό φακό ψάχνουν και εντοπίζουν ορυκτά, μέταλλα, νερό, κάρβουνο και ίχνη από λείψανα ανθρώπινων κατασκευών.
«Έχει πλάκα ο σεισμός», παρατήρηση σε λειτουργικό μοντέλο. Εξηγούμε το φαινόμενο του σεισμού και τις τεκτονικές πλάκες. Τα παιδιά δοκιμάζουν την αντοχή των κατασκευών τους ανάλογα με το μέγεθος και το σχήμα της κατασκευής.
«Το τραπέζι των δοκιμών», λειτουργικό μοντέλο. Τα παιδιά προκαλούν δονήσεις σε μικρή επιφάνεια δοκιμών με αναρτήσεις και δοκιμάζουν την αντοχή κατασκευών τους ανάλογα με την ένταση του σεισμού. Αναφερόμαστε στην κλίμακα Ρίχτερ.
«Οι σεισμογράφοι», λειτουργικό μοντέλο. Προκαλέσαμε δονήσεις και καταγράφουμε το ίχνος του «σεισμού» στο χαρτί με αυτοσχέδιους «σεισμογράφους». Παρατηρούμε και διαβάζουμε φύλλα «σεισμογραφήματος» από υποθετικό σεισμό.
« Το ηφαίστειο», λειτουργικό μοντέλο αναπαράστασης του ηφαιστείου. Με απλά υλικά μαγειρικής δημιουργούμε τη ροή ενός υγρού, όπως η λάβα που ηφαίστειου.

2. Αυτοκίνηση: ασφάλεια και αειφορία
Στο πρόγραμμα της ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗΣ δύο είναι οι θεματικοί άξονες που ξεχωρίζουν: α) ασφάλεια στους δρόμους και β) η οικολογική λογική στην κατανάλωση καυσίμων. Η χαρά της αυτοκίνησης προϋποθέτει την ασφάλεια οδηγών και πεζών. Προϋποθέτει επίσης το περιορισμό του οικολογικού αποτυπώματος των αυτοκινητιστικών κινητήρων με τη χρήση εναλλακτικών μορφών ενέργειας.

«Κύλιση και μετακίνηση» Η ανακάλυψη του τροχού και η ευκολία στις μετακινήσεις. Δοκιμή για μετακίνηση 3 παιδιών πάνω σε κυλιόμενη σανίδα.
«Οδικές διαδρομές» Τα παιδιά ορίζουν μια διαδρομή πάνω στον οδικό χάρτη. Η διαδρομή τους έχει τον περιορισμό της αυτονομίας καυσίμων και του ανεφοδιασμού. Τα παιδιά υπολογίζουν χιλιομετρικές αποστάσεις με ένα κομμάτι κλωστή.
«Ένα άλλο αυτοκίνητο» Πειραματικά μοντέλα σε δοκιμή και συγκριτικό τεστ: το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το ηλιακό αυτοκίνητο, το μαγνητικό αυτοκίνητο. Πως φανταζόμαστε το αυτοκίνητο του μέλλοντος.
«Η ζώνη της Ζωής» Ατομική διακοσμητική κατασκευή προστατευτικών για ζώνες ασφαλείας, φιλοτεχνημένων με σήματα, συνθήματα και οδηγίες σχετικά με τις ζώνες ασφαλείας.
«Ακούω προσεκτικά» Ομαδικό παιχνίδι ρόλων όπου τα παιδιά διασχίζουν δρόμους και προσανατολίζονται «στα τυφλά» μόνο με την ακοή. Τα παιδιά αποφεύγουν οχήματα, αναγνωρίζοντάς χαρακτηριστικούς ήχους.
«Ο κινητήρας» Σε λειτουργικό μοντέλο παρατηρούμε την λειτουργία του κινητήρα βενζίνης. Παρατηρούμε την συγχρονισμένη κίνηση εξαρτημάτων του κινητήρα που περιστρέφεται με χιλιάδες στροφές το λεπτό.

3. Η δύναμη του νερού
Στο εργαστήριο με θέμα το ΝΕΡΟ, ανακαλύπτουμε τις δυνάμεις που αναπτύσσονται σε απλά φυσικά φαινόμενα σχετικά με το νερό. Από την άνωση και τα μεταφορικά μέσα στη θάλασσα, μέχρι την ατμοκίνηση και τον ηλεκτρισμό, το νερό μας αποκαλύπτει την εσωτερική του ενέργεια. Η σωστή διαχείρισή του είναι καθημερινή ανάγκη. Η εφαρμογή της «δίκαιης κούπας» από την αρχαία τεχνολογία μας δείχνει τον τρόπο.

«Ο κύκλος του νερού», ατομική κατασκευή. Τα παιδιά αναπαριστούν τον κύκλο του νερού σε ατομική κατασκευή με νερό σε στεγανό σακουλάκι. Δημιουργούμε σταγόνες υγροποίησης του ατμού ανάλογα με τις συνθήκες του περιβάλλοντος (ήλιος, θερμότητα κλπ)
«Νερό και ηλεκτρισμός: Εχθροί ή φίλοι;» Με απλή διάταξη ηλεκτροδίων παράγουμε ηλεκτρικό ρεύμα από δύο ποτήρια με νερό. Ένα ηλεκτρονικό ρεύμα ζωντανεύει αντλώντας ενέργεια από τα μόρια του νερού. Ένα απλό, όσο και εντυπωσιακό, πείραμα επίδειξης.
«Ατμοκίνηση, μια δύναμη από τα παλιά» Από το καπάκι της κατσαρόλας που βράζει περνάμε στη βάρκα που κινείται με ένα κερί και τη δύναμη του ατμού που εκτονώνεται. Παρατηρούμε το νερό και τη δύναμη που έχει και στην αέρια φάση του!
«Νερό και άνωση», παρατήρηση σε λειτουργικό μοντέλο. Τα παιδιά δοκιμάζουν υλικά που επιπλέουν ή όχι στο νερό. Αναφερόμαστε στη λειτουργία του υποβρυχίου. Σε λειτουργικό μοντέλο σε μπουκάλι με νερό αναδύονται και καταδύονται μικρά αντικείμενα που περιέχουν αέρα.
«Ταξίδια στο νερό», ομαδική εργασία και ατομική κατασκευή. Σε γεωφυσικό χάρτη παρατηρούμε φυσικές διαμορφώσεις με νερό (ποτάμια, λίμνες θάλασσες κλπ). Τα παιδιά σχεδιάζουν υδάτινες διαδρομές ταξιδεύοντας με πλωτά μέσα. Με απλά υλικά κατασκευάζουν πλωτές σχεδίες.
«Η δίκαιη κούπα», πειραματική ατομική κατασκευή αρχαίας τεχνολογίας. Αναφερόμαστε στην αρχαία τεχνολογία και στην επινόηση της «δίκαιης κούπας» για την οικονομία κατανάλωσης νερού. Κατασκευάζουμε «δίκαιη κούπα» (ποτήρι με σιφόνι) με απλά καθημερινά υλικά.

4. Πύραυλοι και εκτοξεύσεις
Το εργαστήριο εστιάζει στην προσπάθεια να νικήσουμε τη βαρύτητα, για να ταξιδέψουμε στο διάστημα. Αναφερόμαστε στα διαστημικά ταξίδια και τις ιδιαίτερες συνθήκες μέσα σε ένα διαστημόπλοιο. Αναφερόμαστε επίσης στο Ηλιακό Σύστημα και στα μηνύματα που μεταφέρουν τα διαστημόπλοια προς άγνωστα νοήμονα όντα πέρα από το γήινο πολιτισμό.

«Η βαρύτητα της Γης», Αναφερόμαστε στην έλξη των σωμάτων και τη βαρύτητα της Γης. Πειραματιζόμαστε με την πτώση σωμάτων στην επιφάνεια του φανταστικού «καφέ πλανήτη» και συγκρίνουμε τους κρατήρες που δημιουργούνται από του «μετεωρίτες».
«Έχετε μήνυμα» Εμπνεόμενοι από τις διαστημικές αποστολές Pioneer και Voyager συνθέτουμε το δικό μας μήνυμα που θα στέλναμε σε πιθανούς εξωγήινους πολιτισμούς, όπως φωτογραφίες, ήχους, τραγούδια, χαιρετισμούς και ότι άλλο θεωρούμε σημαντικό από τον πολιτισμό μας..
«Πύραυλοι και εκτοξεύσεις Α», πειραματικό μοντέλο και ατομική κατασκευή. Αναφερόμαστε στην προώθηση με αέρια και δοκιμάζουμε εκτοξεύσεις με συμπιεσμένο αέρα. Τα παιδιά δημιουργούν το δικό τους «πυραυλάκι» με βάση εκτόξευσης.
«Πύραυλοι και εκτοξεύσεις Β», πειραματικό μοντέλο και ατομική κατασκευή. Αναφερόμαστε στα καύσιμα που απαιτούνται για μια εκτόξευση. Δοκιμάζουμε εκτοξεύσεις σε μοντέλο με μαγειρικά υλικά. Κατασκευάζουμε το δικό μας «λιλιπούτειο πύραυλο» από πλυστικά καλαμάκια.
«Ταξίδι στο ηλιακό σύστημα», παρουσίαση σε λειτουργικό μοντέλο. Περιγράφουμε το Ηλιακό Σύστημα και συγκρίναμε τις συνθήκες βαρύτητας, θερμοκρασίας και ατμόσφαιρας σε κάθε πλανήτη.
Απαραίτητα υλικά: ένα μικρό, πλαστικό, άδειο, μπουκάλι νερού για κάθε παιδί

Δημοσιεύτηκε 9 Μαρτίου, 2018