Κατηγορίες
To Νόησις ταξιδεύει

To Νόησις ταξιδεύει – Τήλος

Τελευταίος προορισμός για τη φετινή σχολική χρονιά στο πλαίσιο του προγράμματος «Η Ενέργεια για Ζωή Ταξιδεύει», η Τήλος.

Γράφει η Ελεάνα Μπάλλα (εκπαιδευτικά προγράμματα)

Ήταν μέσα Μαΐου, όταν η Δώρα, ο τηλεφωνικός «σύνδεσμός» μου με την «Άγονη Γραμμή – Γόνιμη» με ενημέρωσε για τον τελευταίο προορισμό του παιχνιδιού της Ενέργειας. Θα ταξίδευα στα Δωδεκάνησα και θα επισκεπτόμουν το νησί της Τήλου, όπου και θα παρουσίαζα το πρόγραμμα στους μαθητές του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Το Δημοτικό βρίσκεται στα Λιβάδια, στο λιμάνι της Τήλου, και αριθμεί 23 μαθητές, ενώ το Γυμνάσιο και Λύκειο είναι στο Μεγάλο χωριό, όπου συνολικά φοιτούν 13 μαθητές.

Το ταξίδι προγραμματίστηκε για την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου. Η πλέον ευχάριστη έκπληξη ήταν ότι αυτή τη φορά δεν θα ήμουν μόνη. Η Άγονη Γραμμή – Γόνιμη είχε προγραμματίσει ένα σύνολο εκδηλώσεων για τους μαθητές αλλά και τους κατοίκους του νησιού και έτσι θα είχα την ευκαιρία να γνωρίσω από κοντά και τους ανθρώπους με τους οποίους δύο χρόνια τώρα συνεργαζόμασταν για την υλοποίηση του προγράμματος. Η Τήλος συνδέεται ακτοπλοϊκά με την Ρόδο και την Κω. Καθώς όμως η σύνδεση δεν είναι καθημερινή, ο συνδυασμός αεροπλάνων και πλοίων ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και στο νησί οδήγησε σε ένα ταξίδι αρκετών ημερών, το οποίο είχε όλες τις προϋποθέσεις για έναν επιτυχημένο συνδυασμό δουλειάς και αναψυχής.

Η άφιξή μου στα Λιβάδια, έγινε το βράδυ της Παρασκευής 3 Ιουνίου. Εκεί μας περίμενε ο Στέφανος από την Άγονη Γραμμή Γόνιμη, ο οποίος βρισκόταν ήδη στο νησί. Ήταν εκείνος που μας οδήγησε στο εξαιρετικό κατάλυμα που είχε κλειστεί για όλη την ομάδα και στη συνέχεια σε μια από τις ταβέρνες του νησιού, όπου γνωριστήκαμε και με άλλους δύο συντελεστές του προγράμματος, τη Ράνια και τον Χρήστο. Η επόμενη ημέρα, ήταν ελεύθερη για μένα, οπότε είχα όλο το χρόνο να περπατήσω στους δρόμους του χωριού, να επισκεφτώ τα μαγαζάκια, να μιλήσω με τους ντόπιους, να μάθω πράγματα για το νησί και να κάνω το πρώτο μπάνιο του καλοκαιριού στα κρυστάλλινα νερά της παραλίας των Λιβαδιών.

Την Κυριακή κατέφθασαν στο νησί και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, η Δώρα με πέντε μουσικούς από το Opera Studio της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η βραδιά ήταν ξεχωριστή. Η πλατεία του χωριού, γεμάτη από τους ντόπιους κατοίκους και από τους τουρίστες που βρίσκονταν στο νησί αντήχησε από τις εξαιρετικές φωνές των νεαρών καλλιτεχνών, οι οποίοι με τη συνοδεία πιάνου ερμήνευσαν κλασσικά κομμάτια και κομμάτια από όπερες σπουδαίων ξένων και ελλήνων δημιουργών.

Η Δευτέρα ήταν αφιερωμένη στους μαθητές του νησιού. Το πρόγραμμα θα ξεκινούσε με την παράδοση 13 ποδηλάτων βουνού για τους 13 μαθητές του γυμνασίου, χορηγία των υποστηρικτών του προγράμματος και παρουσία της Δημάρχου του νησιού, και θα συνεχιζόταν με την πραγματοποίηση του Παιχνιδιού της Ενέργειας, για το οποίο και βρισκόμουν στο νησί.

Βρεθήκαμε στο Μεγάλο Χωριό, στο προαύλιο του σχολικού συγκροτήματος Γυμνασίου- Λυκείου, λίγο μετά τη λήξη των προαγωγικών εξετάσεων των μαθητών. Εκεί γνώρισα τους καθηγητές, οι οποίοι αφού με καλωσόρισαν και με κατατόπισαν στο χώρο, φρόντισαν ώστε να διαλέξουμε και να ετοιμάσουμε κατάλληλα την αίθουσα στην οποία θα πραγματοποιούσαμε το παιχνίδι. Θα ξεκινούσαμε με την ομάδα των μαθητών του Γυμνασίου και στη συνέχεια με τα παιδιά του Δημοτικού, τα οποία κατέφθασαν με το λεωφορείο από τα Λιβάδια, όσο τα γυμνασιάκια δοκίμαζαν και χαιρόντουσαν τα καινούρια τους ποδήλατα.

Οι 13 μαθητές του Γυμνασίου μπήκαν στην αίθουσα και τακτοποιήθηκαν γύρω από το μεγάλο τραπέζι που είχαμε δημιουργήσει. Αφού συστηθήκαμε και γνωριστήκαμε ήμασταν έτοιμοι για το επιτραπέζιο Παιχνίδι της Ενέργειας. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες, παρουσιάστηκε το ταμπλό, εξηγήθηκαν οι κανόνες, μοιράστηκαν οι ρόλοι και ξεκινήσαμε. Οι μαθητές εξοικειωμένοι, λόγω ηλικίας, με τους όρους και τις έννοιες γύρω από την ενέργεια αντιλήφθηκαν γρήγορα το πνεύμα και το σκοπό του παιχνιδιού. Το παιχνίδι προχωρούσε μέσα σε κλίμα ενθουσιασμού, με αστεία και πειράγματα ανάμεσα στις ομάδες σχετικά με τις επιλογές και τη διαχείριση των χρημάτων τους. Σε κρίσιμες στιγμές της εξέλιξης του παιχνιδιού, όπως π.χ. όταν οι ομάδες διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε πλέον στην πόλη μας διαθέσιμη βενζίνη για τα οχήματά μας, ο προβληματισμός που ανέκυψε, οι απόψεις που ανταλλάχθηκαν και η επιχειρηματολογία που αναπτύχθηκε ήταν ιδιαίτερα ευχάριστα για μένα, γιατί ένιωθα και έβλεπα αρκετούς από τους στόχους του προγράμματος να εκπληρώνονται.

Ανάλογο ήταν το κλίμα και στο παιχνίδι με τους 12 μαθητές του δημοτικού (από Γ΄ ως Στ΄ τάξη). Εδώ οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις, όσο το δυνατόν περισσότερο ομοιογενείς ηλικιακά, ομάδες. Με αφορμή τις καταστάσεις που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι ομάδες, μπήκαμε σε συζητήσεις σχετικά με το πώς κάθε οικογένεια και καθένας από μας ξεχωριστά έχει τη δυνατότητα και τη δύναμη να κάνει «ενεργειακές» επιλογές που συμβάλουν στην ορθότερη διαχείριση και εξοικονόμηση των ενεργειακών πόρων του πλανήτη μας. Κάπως έτσι, διασκεδάζοντας και μαθαίνοντας ο χρόνος που είχαμε στη διάθεση μας εξαντλήθηκε. Η επίσκεψή μου στο Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο Τήλου τέλειωσε με την παράδοση των επιτραπέζιων παιχνιδιών στους δασκάλους και καθηγητές και με ανταλλαγή ευχών για ένα όμορφο καλοκαίρι.

Η αποστολή της Άγονης Γραμμής Γόνιμης και του ΝΟΗΣΙΣ στο νησί της Τήλου, τελευταίου προορισμού για τη σχολική σεζόν 2015-2016, ολοκληρώθηκε το απόγευμα της Δευτέρας, με την ευχή όλων να ξανασυναντηθούμε και την επόμενη χρονιά, σε κάποιο άλλο, απομακρυσμένο αλλά φιλόξενο μέρος της όμορφης χώρας μας.

DSC08132

DSC08176

DSC08202

Δημοσιεύτηκε 14 Ιουνίου, 2016