Προγράμματα για παιδιά και εφήβους

Εργαστήριο για τη γνωριμία των παιδιών Γ΄ – ΣΤ΄ Δημοτικού με τις γεωεπιστήμες (earth sciences).

Σε 1,5 ώρα τα παιδιά εξοικειώνονται με την επιστήμη της παλαιοντολογίας, μαθαίνουν για τις γεωεπιστήμες, χρησιμοποιούν ειδικό εξοπλισμό για να εντοπίσουν τον φυσικό χώρο της ανασκαφής και αξιοποιώντας όσα έμαθαν, προσπαθούν να ανασύρουν πιθανά απολιθώματα.

Το εργαστήριο προσφέρει στους μικρούς παλαιοντολόγους:
- 1,5 ώρα βιωματική γνώση και δράση.
- Ειδικό εξοπλισμό ανασκαφής.
- Αναμνηστικό δωράκι.

Για το πιο πρόσφατο εργαστήριο πατήστε εδώ.

Ανακαλύπτουμε τη ρομποτική και
απελευθερώνουμε τη φαντασία και τη δημιουργικότητά μας,
ανακυκλώνοντας και επαναχρησιμοποιώντας τα παλιά μας παιχνίδια

Ένα πρόγραμμα που συνδυάζει την εισαγωγή στη ρομποτική, τον προγραμματισμό, τη δημιουργική κατασκευή και τη μάθηση, μέσα από την εξάσκηση της ελεύθερης φαντασίας των παιδιών. Για Προνήπια-Νήπια και Α΄-Γ΄ Δημοτικού.

Με άξονα την εκπαίδευση, τη μάθηση, την ψυχαγωγία και τη δημιουργία, θα γνωρίσουμε το ηλεκτρικό κύκλωμα μέσω της αγώγιμης πλαστελίνης. Θα μάθουμε τους κανόνες και τις αρχές της ρομποτικής και αντλώντας έμπνευση από την αρχαία Ελλάδα και τα τεχνολογικά της επιτεύγματα, με αισθητήρες και κινητήρες, θα ολοκληρώσουμε τις δημιουργίες μας. Οι κατασκευές μας θα αποτελέσουν μέρος μιας συλλογής που θα παραμείνει και θα εκτεθεί στο ΝΟΗΣΙΣ τον Ιούνιο του 2023. Η αποδόμηση της έννοιας “παλιό” ή “χαλασμένο” παιχνίδι είναι η βασική αρχή των εργαστηρίων. Ο συνδυασμός των ετερόκλιτων υλικών, η μάθηση και η ψυχαγωγία είναι η βασική δομή του πολυσύνθετου προγράμματος της Δημιουργικής Ρομποτικής.

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιείται από τον εικαστικό Γεώργιο Αντωνογιαννάκη (Georgios GreeKalogerakis) και είναι βασισμένο στις μεταπτυχιακές του σπουδές στην Τέχνη και Τεχνολογία (MA Computational Arts). Τα εργαστήρια παρουσιάζονται από τον ίδιο και την ομάδα της AgoGreece (www.agogreece.com), έχοντας ως βασικό άξονα την ανατροφοδότηση και τη συνεχή εξέλιξη του προγράμματος.

Για το πιο πρόσφατο εργαστήριο πατήστε εδώ.

Τα παιδιά συνθέτουν ένα μοναδικό καλλιτεχνικό έργο, βασισμένο σε ένα κίνημα τέχνης με στοιχεία τεχνολογίας περασμένων δεκαετιών

Για μαθητές Γ΄ μέχρι Ε΄ Δημοτικού

Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα βοηθάμε τα παιδιά να εκτιμήσουν την εικαστική καλλιτεχνία με διαφορετικούς τρόπους και σε πολλαπλά επίπεδα. Τα παροτρύνουμε να γνωρίσουν διάφορα καλλιτεχνικά ρεύματα (Ρεαλισμός, Υπερρεαλισμός, Κυβισμός, Εξπρεσιονισμός, Φωβισμός κτλ) και να συσχετίσουν τη σύγχρονη τεχνολογία αιχμής με την αντίστοιχη τεχνολογία των δεκαετιών του ’80 και ’90.

Μέσα από τη διαδικασία επαναχρησιμοποίησης (Up-Cycling) τα παιδιά συνθέτουν ένα μοναδικό καλλιτεχνικό έργο, το οποίο εμπεριέχει στοιχεία τεχνολογίας των περασμένων αυτών δεκαετιών, βασισμένο σε ένα διαφορετικό κίνημα τέχνης κάθε φορά. Στη διάρκεια του εργαστηρίου τα τμήματα και τα ηλεκτρονικά στοιχεία που προκύπτουν από την αποσυναρμολόγηση κασετόφωνων, CD players, video players κ.ά. αποτελούν το βασικό υλικό (Found Object) για τη δημιουργία ενός έργου τέχνης από κάθε μαθητή.

Πραγματοποιούνται ανεξάρτητοι κύκλοι, 2 ή 3 εργαστηρίων ο καθένας, που θα περιλαμβάνουν τη θεωρία σχετικά με το αντίστοιχο καλλιτεχνικό κίνημα και την αποτύπωση του σε χαρτί για την καλύτερη κατανόηση.

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιείται από τον εικαστικό Γεώργιο Αντωνογιαννάκη (Georgios GreeKalogerakis) και είναι βασισμένο στις μεταπτυχιακές του σπουδές στην Τέχνη και Τεχνολογία (MA Computational Arts). Τα εργαστήρια παρουσιάζονται από τον ίδιο και την ομάδα της AgoGreece (www.agogreece.com), έχοντας ως βασικό άξονα την ανατροφοδότηση και τη συνεχή εξέλιξη του προγράμματος.

Για το πιο πρόσφατο εργαστήριο πατήστε εδώ.

Γνωριμία με τα Drones 1 – Ασημένια φτερά
Για μαθητές από Δ΄ Δημοτικού μέχρι Α΄ Γυμνασίου

Επίπεδο 1: Γνωρίζουμε τα Drones και τις εφαρμογές τους

Τα drones ή στα ελληνικά «Συστήματα μη επανδρωμένων Αεροσκαφών» είναι ένας από τους πιο γρήγορα αναπτυσσόμενους κλάδους της τεχνολογίας. Οι εφαρμογές τους είναι πάρα πολλές και αυξάνουν συνεχώς καθώς εξελίσσονται. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Γνωριμία με τα Drones 1 – Ασημένια φτερά» είναι ένα καινοτόμο πρόγραμμα, το οποίο υλοποιείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Χρησιμοποιώντας ειδικά drones ως εκπαιδευτικό εργαλείο, διδάσκουμε βασικές δεξιότητες και γνώσεις σε παιδιά 10-13 ετών (Δ’ Δημοτικού – Α’ Γυμνασίου).

Σε επίπεδο τεχνικών γνώσεων τα παιδιά:
• Μαθαίνουν έννοιες φυσικής και μηχανολογίας, που σχετίζονται με την πτητική ικανότητα των drones.
• Μαθαίνουν βασικά στοιχεία για το νομικό πλαίσιο, το οποίο διέπει τη χρήση των drones στην Ελλάδα από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
• Μαθαίνουν πώς να χειρίζονται ένα drone μέσα από μια σειρά δοκιμασιών ακρίβειας, ταχύτητας και δεξιοτεχνίας>
• Μαθαίνουν να προγραμματίζουν, σχεδιάζοντας και εκτελώντας ένα σχέδιο πτήσης βάσει κάποιου σεναρίου.

Σε επίπεδο γενικών δεξιοτήτων, το πρόγραμμα εστιάζει στις βασικές δεξιότητες του 21ου αιώνα. Τα παιδιά μαθαίνουν πώς να επικοινωνούν και να συνεργάζονται σε μικρές ομάδες, ώστε να εντοπίζουν και να επιλύουν προβλήματα. Επίσης, ενθαρρύνονται να αξιοποιήσουν το προσωπικό στοιχείο του κάθε μέλους της ομάδας, επινοώντας μια λύση διαφορετική από αυτές των άλλων ομάδων.

Φυσικά, όλα τα παραπάνω στηρίζονται σε έναν βασικό πυλώνα: το παιχνίδι. Τα drones είναι το κατάλληλο εργαλείο, ώστε να δώσουμε στα παιδιά όλες τις παραπάνω δεξιότητες και γνώσεις, χωρίς να χρειαστεί να τους τις διδάξουμε, αρκεί να παίξουμε.

Η οργάνωση του περιεχομένου και η εκτέλεση του προγράμματος είναι από τον Χρήστο Λιάμπα, Ηλεκτρολόγο Μηχανικό και Μηχανικό Η/Υ, Δάσκαλο Ρομποτικής και Drones.

Για το πιο πρόσφατο εργαστήριο πατήστε εδώ.

Για μαθητές Δ΄ Δημοτικού – Β΄ Γυμνασίου

Μια σειρά ανεξάρτητων θεματικών εργαστηρίων (Robotics in space, Electronics, Video Games Coding, 3D Modelling - 3D Printing) με κοινό θέμα την Τεχνολογία του Διαστήματος. Το κάθε θεματικό εργαστήρι ολοκληρώνεται σε 2 συναντήσεις, διάρκειας 2 ωρών η κάθε μία.

Robotics in space
Αποστολές και προκλήσεις βασισμένες σε πραγματικά προβλήματα του Terraforming Project της NASA. Δουλεύουμε με το Theta Robot και τον βραβευμένο μικροϋπολογιστή microbit v.2.0, ανακαλύπτουμε προγραμματίζοντας αισθητήρες μαγνητικού πεδίου, επιτάχυνσης, υπερήχων κ.ά., φτάνουμε το ρομπότ στα όριά του δοκιμάζοντας τους μικροκινητήρες ενάντια στις τριβές, το κέντρο βάρους και το κεκλιμένο επίπεδο. Θα καταφέρει το ρομπότ να συλλέξει τα πετρώματα από την επιφάνεια του Κόκκινου Πλανήτη και να τα πάει στο εργαστήριο για ανάλυση; Θα μπορέσεις με την ομάδα σου να δημιουργήσεις μια συσκευή ελέγχου της εξωτερικής θερμοκρασίας του Mars Lander, ώστε να το βάλεις σε περιστροφή σε περίπτωση υπερθέρμανσης; Θα μπορέσεις να καθαρίσεις τα φωτοβολταϊκά από τη σκόνη και να επισκευάσεις τον πύργο τηλεπικοινωνιών μετά την αστρική καταιγίδα;

Για το πιο πρόσφατο εργαστήρι πατήστε εδώ.

Electronics
Star Wars, 2001 A Space Odyssey, Apollo 11, Wall -E είναι μόνο μερικές από τις ταινίες με θέμα το διάστημα. Στην ενότητα Electronics μπαίνουμε στον μαγικό κόσμο των ειδικών εφέ και πιο συγκεκριμένα στα ηχητικά εφέ των διαστημικών ταινιών. Αφήνουμε τον ψηφιακό κόσμο και "παίζουμε" old school analogue. Σχεδιασμός και κατασκευή ηλεκτρονικού κυκλώματος laser effect. Ανακαλύπτουμε τις ταλαντώσεις των ηχητικών κυμάτων, παίζουμε με τα υλικά και μαθαίνουμε για τις αντιστάσεις, τους πυκνωτές, τα τρανζίστορς και τα πιεζοηλεκτρικά στοιχεία. Σχεδιάζουμε το κύκλωμα μας και το δοκιμάζουμε σε προσομοίωση. Όταν σιγουρευτούμε ότι όλα δουλεύουν όπως πρέπει, "βάζουμε μπρος" τα κολλητήρια και κολλάμε τις δικές μας ηλεκτρονικές πλακέτες. Ελέγχουμε, δοκιμάζουμε και επισκευάζουμε τα πιθανά προβλήματα κάνοντας problem solving. George Lucas ετοιμάσου, ερχόμαστε!

Video Games Coding
Σχεδιασμός και προγραμματισμός video games με θέμα το διάστημα. Αναλύουμε τα video games από την οπτική του σχεδιαστή. Παίζει ρόλο το θεματικό σενάριο, ο ήχος, τα γραφικά, οι μηχανισμοί και οι κανόνες του παιχνιδιού; Μαθαίνουμε τη γλώσσα προγραμματισμού Makecode Arcade της Microsoft που μας δίνει τη δυνατότητα να προγραμματίσουμε το δικό μας παιχνίδι με απλό και εύκολο τρόπο. Χρησιμοποιούμε κανόνες φυσικής και βάζουμε ταχύτητα και επιτάχυνση στο παιχνίδι, μαθαίνουμε και χρησιμοποιούμε συντεταγμένες στους άξονες Χ και Υ, βλέποντας επιτέλους την πραγματική χρησιμότητα των μαθηματικών. Χρησιμοποιούμε μεταβλητές και φτιάχνουμε καταμετρητές πόντων, χρονόμετρα και "ζωές" για να κάνουμε το παιχνίδι μας ενδιαφέρον και ανταγωνιστικό. Ξεκινάμε με κάτι κλασικό για εισαγωγή σαν το Space Invaders και καταλήγουμε στο δικό μας platformer game περιπέτειας με πολλά επίπεδα και φυσικά θέμα το διάστημα!

Για το πιο πρόσφατο εργαστήρι πατήστε εδώ.

3D modelling - 3D printing
Εμπνεόμαστε από το Ingenuity Helicopter, το αυτόνομο drone που πετάει στον πλανήτη Άρη και βοηθάει το Perseverance Rover και χρησιμοποιούμε την τεχνολογία του digital fabrication (CAD/CAM system) για να κατασκευάσουμε μια πτητική μηχανή. Σχεδιασμός 3D με τεχνολογία CAD (computer aided design) και κατασκευή του τρισδιάστατου μοντέλου με τη βοήθεια 3D printer (CAM computer aided manufacture). Μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία κατανοούμε τις αρχές λειτουργίας του 3D printer, τις διάφορες τεχνικές, την έννοια του slicing και τη μετάφραση του μοντέλου σε γλώσσα μηχανής, καθώς και τις διαδικασίες συντήρησης του μηχανήματος. Θα μπορέσει να πετάξει το δικό σου 3D printed μοντέλο; Τι ρόλο παίζει το βάρος του κεντρικού άξονα; Η γωνία κλήσης της φτερωτής; Ο αριθμός των φτερών;

Για το πιο πρόσφατο εργαστήρι πατήστε εδώ.

Κύκλοι 2 συναντήσεων για κάθε θεματική
Διάρκεια κάθε συνάντησης: 120΄
Αριθμός συμμετεχόντων: 15 άτομα
Ηλικία: Δ΄ Δημοτικού – Β΄ Γυμνασίου

Ένα εργαστήριο γεμάτο ψυχαγωγία και εκπαίδευση, όπου τα παιδιά  επιδίδονται σε πειράματα, παρατηρούν, συλλέχουν δεδομένα και ερευνούν με κεντρικό θέμα τα πολυμερή (slimes). Για το πιο πρόσφατο εργαστήριο πατήστε εδώ.

Τα εργαστήρια Peiramatistas αποτελούν μία πρόταση από το χώρο της μη-τυπικής εκπαίδευσης που σχεδιάστηκε για να προσφέρει τη χαρά της ανακάλυψης και της δημιουργικότητας μέσα στη σχολική ζωή. Βασικός σκοπός των εργαστηρίων είναι:
• Η μύηση των παιδιών στην διαδικασία πειραματικής διερεύνησης των φυσικών φαινομένων.
• Η βιωματική προσέγγιση της γνώσης για τον κόσμο που μας περιβάλλει.
• Η έκφραση της φαντασίας και η άσκηση της δημιουργικότητας των παιδιών με αφορμή φυσικά φαινόμενα της καθημερινότητας.

Τα εργαστήρια των Peiramatistas συμπληρώνουν και εμπλουτίζουν το περιβάλλον μάθησης του σχολείου και λειτουργούν είτε ως αφορμή είτε ως κατάληξη μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας στη σχολική καθημερινότητα. Περιλαμβάνουν απλά πειράματα με καθημερινά υλικά, έξυπνα παιχνίδια και κατασκευές. Η διαδικασία του εργαστηρίου είναι συμμετοχική, συνεργατική και έντονα βιωματική. Αφορά σε επιστήμες STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) και συνδυάζει πειράματα, κατασκευές, παιχνίδια.

Τα εργαστήρια φυσικών επιστημών Peiramatistas παρουσιάστηκαν ως καλή εκπαιδευτική πρακτική στο 2ο Διεθνές Συνέδριο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας «Για να ξαναφανταστούμε το Σχολείο» (“Reimaging schooling”), Θεσσαλονίκη, Σεπτέμβριος 2015.

Για το πιο πρόσφατο εργαστήριο Peiramatistas πατήστε εδώ.

Πως μπορούν να ανάψουν τα Χριστουγεννιάτικα λαμπάκια; Κρυώνει τελικά ο τάρανδος και γιατί η μύτη του είναι κόκκινη; Ποιο  μπορεί να είναι το αγαπημένο στολίδι της επιστήμης;

Με αφορμή τα Χριστούγεννα, θα απαντήσουμε σε όλα τα παραπάνω!

Μέσα σε 1,5 ώρα τα παιδιά εξοικειώνονται με τo STEAM.

- Επιδίδονται σε πειράματα με θέμα τα Χριστούγεννα .
- Κατασκευάζουν «Το στολίδι της επιστήμης».
- Λαμβάνουν αναμνηστικά δωράκια.

Για το πιο πρόσφατο εργαστήριο πατήστε εδώ.

Αναρωτηθήκατε ποτέ… Τι είναι η καρδιά και πως λειτουργεί; Γιατί το αίμα μας έχει κόκκινο χρώμα; Τι είναι ο σφυγμός και πως τον μετράμε;

Σε 1,5 ώρα τα παιδιά εξοικειώνονται με τις επιστήμες της χημείας, της ιατρικής και της ανατομίας. Θα μάθουν μέσα από θεματικά πειράματα και κατασκευές για τη λειτουργία της καρδιάς, θα ανακαλύψουν το αίμα και το χρώμα του!

Για το πιο πρόσφατο Εκπαιδευτικό πρόγραμμα πατήστε εδώ.

Επιπλέουν τα αυγά στο νερό; Πόση δύναμη μπορεί να κρύβουν; Άραγε ισορροπούν σε απίθανα μέρη; Φέτος θα απαντήσουμε σε όλα αυτά από κοντά στο ΝΟΗΣΙΣ!

Με αφορμή τα έθιμα του Πάσχα θα εξερευνήσουμε τον επιστημονικό κόσμο που κρύβει το αυγό. Για 1,5 ώρα τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με τις επιστήμες της Φυσικής και της Χημείας και θα επιδοθούν σε πειράματα και κατασκευές με πρωταγωνιστή το αυγό.

Για το πιο πρόσφατο Εκπαιδευτικό πρόγραμμα πατήστε εδώ.

Ήρθε η ώρα να λύσουμε το μυστήριο της κλιματικής αλλαγής και να γίνουμε εμείς η αλλαΓΗ!

Ο πλανήτης εκπέμπει SOS και η αποστολή μας είναι στο  περιβαλλοντικό μας εργαστήριο να μελετήσουμε τα φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής και να σχεδιάσουμε την διάσωση του πλανήτη μας πριν να είναι αργά! Μέσα σε 1,5 ώρα τα παιδιά εξοικειώνονται με έννοιες όπως το φαινόμενο του θερμοκηπίου, εκπομπές CO2, ανακύκλωση κ.α.

Για το πιο πρόσφατο Εκπαιδευτικό πρόγραμμα πατήστε εδώ.

Τα μαθηματικά είναι παντού! Μαθηματικά υπάρχουν στην καρέκλα που κάθεστε, στην πίτσα που τρώτε, στον υπολογιστή σας, στο ανθρώπινο σώμα, στον Ήλιο, στο σύμπαν, στη μουσική και στη ζωγραφική!

Μέσα σε 1,5 ώρα βιωματικής εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας, τα παιδιά θα ανακαλύψουν την επιστήμη των Μαθηματικών. Βοηθός μας στην εξερεύνηση της μαγείας των Μαθηματικών είναι η μυστήρια μαθηματική σταθερά π = 3,14…. Οι μικροί επιστήμονες θα πειραματιστούν μαζί της, θα ανακαλύψουν πως συνδέεται με τον κύκλο και θα καταλήξουν σε συμπεράσματα τα οποία αφορούν τη βάση που έχει τεθεί σχετικά με τον τετραγωνισμό του κύκλου με χάρακα και διαβήτη!

Για το πιο πρόσφατο εκπαιδευτικό πρόγραμμα πατήστε εδώ.